Etiketter

tirsdag den 23. oktober 2012

Klassisk tegning

INDHOLD AF DETTE INDLÆG STAMMER FRA FORLØBET:

Klassisk tegning
med Iben Lindebjerg


At forholde sig til en opgave, hvor kunstnerisk frihed og fortolkning ikke er aktuel, har aldrig været min styrke. At tegne samme motiv i timevis hver eneste dag og vide, at samme opgave venter den næste, er bestemt ikke blandt mine favoritbeskæftigelser. Derfor irriterede det mig naturligvis voldsomt, at netop dette forløb lærte mig så ufatteligt meget. For første gang i mit lange, lange liv erfarede jeg, at udmattende arbejde og lede gentagelser kan betale sig.
Forløbet lærte mig at fornemme motivets helhed og dynamik, men også at se bort fra perfektionismen og acceptere ufuldkomne resultater. Jeg kæmpede med at give slip på detaljearbejdet, at forstå vægtfordelingen i modellens krop, at illustrere formernes vrid og stræk, at undersøge kroppens overlapninger og størrelsesforhold og i det hele taget at tegne, hvad jeg så. Forløbets mange studier udstyrede mig med redskaber, som kunne forbedre mit fremtidige arbejde og øge min forståelse for mine egne værker.  











Ingen kommentarer:

Send en kommentar