Etiketter

tirsdag den 23. oktober 2012

Farvelære og illustration

INDHOLD AF DETTE INDLÆG STAMMER FRA FORLØBET:

Farvelære og illustration
med Laura Schjødt


Hva' ska' vi med farvelære? Man ved da alt om farver efter tredje klasse!
Jeg blev bestemt klogere. Dette forløb var med sine frie tøjler både produktivt og spændende. Med en sund variation mellem teori og praktisk arbejde og med klart formidlede opgaver følte jeg mig oplagt til at knokle med små både hyggelige og lærerige projekter. Maling og lignende har aldrig været og bliver sikkert aldrig min stærke side, men under dette forløb udvidedes min generelle forståelse for farver. Jeg erfarede tilmed, hvordan mine sande yndlingsfarver så ud.
Jeg var god til at give slip på perfektionismen og deltage i et samarbejde, hvor produktet ikke nødvendigvis var sensationelt, men også at lade fantasien flyve og kreere det første og underligste, der faldt mig ind. Erfaringerne, jeg gjorde mig, kan jeg i fremtiden udnytte i forbindelse med både illustrationer og filmproduktioner.
Illustrér velfærd. I denne afrundende opgave ønskede jeg at arbejde med alt andet end politiske og samfundskritiserende budskaber. Jeg ville fokusere på individets velfærd, og hvad det vil sige at færdes vel. Illustrationen skulle bære en vammel og ubehagelig, men også hyggelig, mystisk og magisk stemning. Indbydende og frastødende på samme tid. Kontrast!

En ensom, isoleret fyr og hans hjemmelavede silhuetter af sande eller falske minder udskåret i pap. Et kunstigt, bakket landskab, kælkende linjer, som overlapper hinanden og peger mod billedets bund, hvor den halvnøgne, snavsede fyr ligger. Dette er hans sandhed, hans velfærd, men han er tilfreds.

En opgave som denne var netop, hvad jeg hungrede efter på daværende tidspunkt, og med den nødvendige basisviden om farver kunne jeg fordybe mig yderligere i min egen illustration og forstå, hvorfor farvesammensætningerne fungerede.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar